Big Data – de juiste boodschap op het beste moment

Technologische innovatie: de IT-manager waant zich in een snoepwinkel van cloud tot mobility en van IoT tot big data. Er valt zoveel te vernieuwen, maar waar begin je? Het antwoord op deze vraag is voor iedere organisatie anders. Is de IT-infrastructuur verouderd dan is het interessant de overstap naar de cloud te overwegen. Werkt u met veel mensen in de buitendienst, dan heeft het vraagstuk mobility wellicht prioriteit.

Big Data Blog

In dit artikel wil ik mij eens buigen over big data. Big data analyse biedt ondernemers grote kansen. Door middel van de juiste queries kunt u al uw klantdata en klantgebeurtenissen omtoveren tot een machtig middel om de concurrentie voor te blijven. De juiste conclusies uit uw analyse geven bijvoorbeeld inzicht in toekomstig klantgedrag (predictive modelling), tonen verbeterpunten of zetten aan tot actie.

Krijg inzicht in toekomstig klantgedrag (predictive modelling) door de juiste inzichten uit uw Big Data.Click To Tweet

Data alleen is niet genoeg

Voor we kunnen spreken van big data moet er eerst veel data zijn verzameld. Denk aan klantgegevens en aankoopgedrag in een commerciële setting. Wanneer we kijken naar de zorg is bijvoorbeeld het ziektebeeld en de respons op bepaalde medicijnen interessant. Of, een laatste voorbeeld, u kunt denken aan logistieke processen als het transport van goederen op de weg. De data wordt pas echt waardevol als u deze kunt afzetten tegen tijdstippen, de respons- van uw medewerkers of externe factoren zoals het weer. Kortom: alles kan, maar denk er wel aan dat alleen het verzamelen en opslaan van data geen toegevoegde waarde creëert. De waarde voegt u zelf toe door data-analyse en het trekken van de juiste conclusies.

De waarde van Big Data voegt u zelf toe door data-analyse en het trekken van de juiste conclusies.Click To Tweet

De data an sich doet niets voor de klantbeleving, bedenkt geen passende behandelmethode en zal ook de bottleneck in uw logistieke proces niet prijsgeven. Het is uw analyse, oftewel de analist met verstand van cijfers, die het verschil maakt. U weet welke cijfers u tegen elkaar afzet en verwoordt deze in heldere queries in een file system als bijvoorbeeld Hadoop. Daarna plaatst u de uitkomsten in de juiste context. Een deel van het proces wordt met deze werkwijze weliswaar geautomatiseerd maar dit geeft niet direct antwoord op uw vragen. Het is uiteindelijk uw kennis die deuren opent naar optimalisatie.

De 3V’s van big data: Volume, Variëteit en Velocity

Niet alle grote hoeveelheden data kunnen worden geclassificeerd als big data. Big data wordt gekenmerkt door de 3 V’s: Volume, Variëteit en Velocity (snelheid). Volume verwijst naar de hoeveelheid gegevens, variëteit zegt iets over het aantal verschillende typen databestanden en velocity heeft te maken met de snelheid van gegevensverwerking. Wanneer alle eigenschappen voor uw dataset hoog zijn spreken we pas echt van big data.

Big data wordt gekenmerkt door de 3 V’s: Volume, Variëteit en Velocity (snelheid). Click To Tweet

Het omgaan met veel data is technisch een hele uitdaging. Veel van uw data is waarschijnlijk verborgen in aparte bestanden in mogelijk onafhankelijke systemen die slecht met elkaar communiceren. Deze data zal eerst moeten worden opgespoord en bovendien ge(her)structureerd in een speciaal daarvoor bestemde database of file system.

Klein beginnen met de juiste hulpmiddelen

Omdat het structureren van grote hoeveelheden data veel tijd vraagt, kunt u beter klein beginnen. U bepaalt uw doelen en gaat eerst aan de slag met een overzichtelijke dataset. Zo weet u zeker dat u de juiste data vergelijkt en ook de juiste conclusies trekt. Wanneer uw dataset in de loop van de tijd met u meegroeit, kunt u eenvoudig opschalen in zowel storage als rekenkracht.

Al deze data moet natuurlijk veilig worden opgeslagen. Tegelijkertijd moet deze goed en met name snel bereikbaar zijn wanneer u een analyse wilt maken. Wij hebben ervaring met Hadoop en Microsoft Azure. Omdat veel organisaties niet dagelijks grote queries uitvoeren, adviseren wij vaak Microsoft Azure. Deze oplossing biedt goede en veilige storage-mogelijkheden en de data is, wanneer nodig, uitermate goed te benaderen.

Kansen benutten

Uw analyse leidt uiteindelijk tot verbeterde verkoop, geeft u inzicht in wat uw doelgroep in de toekomst van u verwacht en/of zal u helpen uw processen te verbeteren. Kansen genoeg dus, mits u de juiste data bekijkt, deze in de juiste context plaatst en tot slot daar de juiste conclusie aan verbindt. Alleen dan kan big data analyse worden ingezet om de toekomst van uw organisatie te verzekeren.

Big Data updates

Wilt u graag op de hoogte gehouden worden van nieuwe Big Data artikelen en ander nieuws? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.

  • U ontvangt geen spam, daar houden we zelf ook niet van.