Begin nu met Business Intelligence: overtuig je baas

Januari. Het moment dat de meeste bedrijven hun budget voor het jaar definitief maken. Als er nog geld vrijgemaakt moet worden is dit dus het laatste moment om in te grijpen. Waarschijnlijk hebben jij en je collega’s al om enig budget gevraagd om de gewenste projecten dit jaar uit te gaan voeren.

Investeren in Business Intelligence klinkt jou heel logisch in de oren. Je ziet de mogelijkheden en kansen die benut kunnen worden als er toch eens tijd en geld besteed zou worden om de juiste informatie uit jullie data te halen. De huidige tools die gebruikt worden zijn hiervoor niet geschikt en je weet dat er betere opties beschikbaar zijn in de markt. Je manager is nog niet overtuigd; de huidige programmatuur voldoet prima. Ze zien niet hoe jij keer op keer handmatig queries draait en data opschoont. Of dat er veel meer uit de huidige data te halen valt.

Wordt jouw situatie hierboven beschreven? Dan is het nu tijd om een solide case te maken voor betere analytics. Met onderstaande zes punten kun jij voor de dag komen en de baas overtuigen.

Business Analytics 2017

1. De baas wil niet achterop raken

Ongeacht welk onderzoek je erbij pakt, de algemene consensus is dat bedrijven flink investeren in Big Data en analytics projecten nu en de komende jaren. De voornaamste reden voor deze investeringen is de gedachte dat geavanceerde analytics leiden tot een verbeterde winstgevendheid. Immers, wanneer bijvoorbeeld duidelijk wordt waar de churn vandaan komt of waar kansen liggen binnen de huidige klantengroep, is de berekening snel gemaakt.

Stilstand is achteruitgang, dat weet de baas ook. Deel deze inzichten daarom met hem of haar, iedereen is namelijk bang om achterop te raken.

2. Doe-het-zelf BI is de juiste weg

Data kan steeds gemakkelijker inzichtelijk worden gemaakt. De grote vraag is waar en hoe te beginnen. Volgens Gartner gaat self-service BI de toekomst zijn. De beste oplossingen in de markt zijn dermate intuïtief en intelligent dat iedereen met enig analytisch vermogen ermee aan de slag kan en eigen analyses kan maken. Gartner zegt hierover dat in 2020, 80 procent van alle rapportages in enterprise ondernemingen gebaseerd zullen zijn op moderne BI en analytics platformen; de overige 20 procent zal blijven plaatsvinden op traditionele wijze, waarbij medewerkers zelf geen toegang hebben tot de systemen.

Zorg er dus voor dat je je nu al verdiept in het gebruik van modern Business Analytics, dan ben jij er klaar voor wanneer de baas ja zegt.

Data kan steeds gemakkelijker inzichtelijk worden gemaakt. De grote vraag is waar en hoe te beginnen. Click To Tweet

3. BI hoeft niet duur te zijn

BI wordt vaak gekoppeld aan Big Data, en als men Big hoort, denkt men: duur! Waar niet direct rekening mee gehouden wordt, is dat de kosten voor het verzamelen, opslaan en onderhouden van die data al gemaakt zijn. De meeste BI-oplossingen tegenwoordig zijn gewoon beschikbaar via een webbrowser.

Ze bieden vrijwel allemaal een gratis proefperiode zodat je kunt bekijken of het voldoet aan alle eisen en er zijn vaak verschillende prijsniveaus wanneer je de dienst daadwerkelijk gaat inzetten. Zo kun je doorgaans kiezen voor een individuele, afdelings- of enterprise licentie. Begin klein en groei wanneer de organisatie daar klaar voor is.

Business Intelligence software duur? De kosten voor verzamelen opslaan van data zijn al gemaakt! Click To Tweet

4. Snelle ontwikkelingen = eerdere ROI

De tijden dat een implementatie om analyses te kunnen uitvoeren maanden of zelfs jaren moest duren ligt echt wel achter ons. Je hoeft geen maanden uit te trekken om business requirements te schrijven, data op te schonen en nieuwe oplossingen te testen.

De meeste BI-oplossingen geven je een gedegen proof-of-concept binnen enkele dagen. Dat betekent dat je al in de testperiode serieuze resultaten kunt behalen.

5. De ROI is significant

Er zijn meerdere klanten bij Internedservices die in de eerste maand van het gebruik van Business Intelligence software de kosten al ruimschoots hadden terugverdiend. Hoe vaak kan zoiets gezegd worden?

De belangrijkste zaken die aangepakt en geanalyseerd worden zijn het verminderen van churn, het verhogen van het orderbedrag per bestelling en het verbeteren van cross- en upsellmogelijkheden.

Het is eigenlijk vrij logisch dat resultaten snel geboekt kunnen worden als de juiste mensen aan de knoppen mogen draaien. Je bent immers al bekend met je eigen data. Je weet welke cijfers belangrijk zijn voor jouw afdeling en je bent dankzij BI direct in staat om de performance vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Dat geeft snel resultaat.

6. Investeren in BI is ook investeren in je team

De mate van tevredenheid onder werknemers is een van de belangrijkste factoren in het succes van een organisatie. Hoe krijg je tevreden personeel? Door ze betrokken te houden! En wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen? Geef de medewerker uitdagingen en laat hem of haar investeren in de eigen ontwikkeling.

Conclusie

Jij bent al bekend met alle voordelen die BI jouw organisatie kan bieden, het overtuigen van de manager kan echter nog een uitdaging zijn. Hou je aan de voordelen die we noemen in dit artikel, dan komt dat zeker goed. En vraag direct het juiste pakket aan bij Internedservices door onderstaand formulier in te vullen:

bron