Naar de cloud: het nieuwe platform in gebruik nemen

De voordelen van de cloud zijn evident: meer business agility, betalen naar gebruik en gemakkelijk op- en afschalen zijn slechts enkele voorbeelden. Met het zetten van de juiste stappen zorgt u dat uw transitie naar de cloud een succesvolle is. In dit artikel omschrijven wij één van de laatste stappen in het transitietraject: de oplevering.

cloud-oplevering-cloudomgeving-blog

In de ontwikkelfase kwamen al uw wensen voor de nieuwe cloud-omgeving aan bod, deze zijn nu verwerkt en na uitvoerig testen staat de omgeving klaar om in gebruik te nemen. Uw cloudleverancier wijst een delivery manager aan die de transitie samen met uw eigen project manager in goede banen zal leiden. Daarna worden afspraken gemaakt over het beheer van de nieuwe omgeving en worden de vooraf bepaalde service afspraken actief.

De rol van de delivery manager

De bij uw cloudleverancier aangestelde delivery manager heeft bij de oplevering één taak: het op tijd afleveren van een kwalitatieve nieu¬we cloud-omgeving. Hij of zij zorgt dat u en uw medewerkers weten wat er wanneer wordt afgeleverd. Ook licht hij de support-afdeling in zodat deze bij vragen van uw kant, het juiste antwoord snel paraat heeft.

De rol van de project manager

In deze fase speelt uw eigen projectmanager ook een grote rol. Hij of zij is de schakel tussen de cloudleverancier en uw organisatie. Binnen uw eigen organisatie zullen er vragen zijn over de oplevering en de planning. Uw IT-medewerkers willen weten waar zij rekening mee moeten houden en wat zij mogelijk kunnen voorbereiden. Ook de delivery manager van de cloudleverancier zal vragen hebben.

Zorg dat uw medewerkers tijd hebben om de transitie te helpen coördineren. Zij moeten er straks mee werken en zich voorbereiden op wat komen gaat. De IT-afdeling heeft tijd nodig voor de daadwerkelijke migratie en het leren kennen van de nieuwe systemen. Uw medewerkers verdienen tijd om te wennen aan een nieuwe werkwijze.

Uw medewerkers hebben tijd nodig om aan een nieuwe cloudomgeving te wennen. Geef ze die tijd.Click To Tweet

De regie

En dan is het zover. Na een aantal testrondes kunt u gebruikmaken van een gloednieuwe cloud-omgeving. Ook in deze fase zijn er een aantal cruciale vraagstukken.

Al in de eerste stap richting de cloud kwam de volgende vraag naar voren: “Welke IT-kennis is intern aanwe¬zig en waar is hulp van buitenaf nodig?” Nu de cloud-omgeving in gebruik is genomen kan er sprake zijn van voortschrijdend inzicht. Wellicht wilt u bepaalde (beheer)taken toch uitbesteden aan uw cloudleverancier of juist zaken in eigen hand nemen? Bespreek de ge¬wenste inrichting (indien nodig) nogmaals met uw cloudleverancier.

Wat houdt “het beheren van de cloud” nu eigenlijk in?

Het beheer van uw cloud-omgeving vindt op de achtergrond plaats. Met de term beheer wordt gedoeld op de taken die ervoor zorgen dat uw cloud-omgeving goed blijft functioneren. Denk bijvoorbeeld aan het doorvoeren van updates, het maken van back-ups of het op verzoek installeren van (nieuwe) applicaties. U werkt in de nieuwe cloud-omgeving. Deze wordt zorgvuldig beheerd aan de hand van vooraf opgestelde afspraken. Naast installaties bewaakt de IT-beheerder (indien gewenst) bijvoorbeeld ook:

  • De performance, capaciteit en beschikbaarheid;
  • Veranderingen, trends en incidenten;
  • Technische acceptatietesten;
  • Het herstellen van zoekgeraakte data.

Beheer op maat

Mocht u ervoor kiezen het beheer uit handen te geven, dan is het van belang dat uw cloudleverancier niet alleen de omgeving kent maar ook een indruk heeft van uw bedrijfsprocessen. Hoe meer informatie wordt gedeeld, hoe beter uw partner kan reageren op veranderingen en/of problemen of met ideeën kan komen ter verbetering.

Service Level Agreement wordt actief

Het beheer van uw omgeving is een continu proces. Iedere dag opnieuw worden hoge eisen gesteld aan de kwaliteit, betrouwbaarheid en continuïteit. Voordat u de omgeving in gebruik neemt, heeft u hierover afspraken gemaakt met uw partner en/of interne beheerder. Deze zijn vastgelegd in een zogenoemd Service Level Agreement (SLA), een Dossier Afspraken en Procedures (DAP) en mogelijke andere contractdocumentatie. Hierin vindt u alle gemaakte afspraken over de door u afgenomen diensten terug, inclusief uw verantwoordelijkheden en die van uw cloudleverancier.

Nu alle stappen zijn ondernomen, er overeenkomst is over het beheer en iedereen weet waar hij aan toe is kunt u gebruikmaken van een gloednieuwe cloud-omgeving. Een platform dat speciaal voor u is ingericht en de voordelen van de cloud optimaal weet te benutten.

In 7 stappen succesvol naar de cloud

Binnenkort leest u meer over de noodzaak van het optimaliseren en continu innoveren van uw cloud-omgeving. Wilt u direct een compleet inzicht in de 7 stappen die nodig zijn voor een succesvolle transitie naar de cloud? Vraag dan onze gratis whitepaper ‘In 7 stappen succesvol naar de cloud’ aan.
Vul hieronder uw gegevens in en u ontvangt ‘m direct in uw mailbox.

We beantwoorden graag al uw vragen en begeleiden u bij de stappen die u moet zetten voor een succesvolle transitie naar de cloud. Laat uw gegevens achter voor een gratis adviesgesprek inclusief CloudScan.