Virtuele werkplek: met Office 365 de cloud in

‘De cloud’ en cloud based software zijn veelbesproken onderwerpen als het gaat over technologie in ons persoonlijke leven. De laatste jaren krijgt de techniek ook op de werkvloer een goede voet tussen de deur en ontstaan er steeds meer integraties tussen softwarepakketten van verschillende leveranciers. Voor marketing en sales ontstaat zo een complete virtuele werkplek.

office-365-marketeers

Populaire diensten als Dropbox, Google Drive of Apples iCloud hebben ervoor gezorgd dat ‘de cloud’ bij een groot publiek bekend is. Maar de achterliggende techniek zorgt niet alleen voor goedkope opslag van vakantiekiekjes en andere data, deze maakt ook een compleet gevirtualiseerde werkplek mogelijk. Bedrijfsmedewerkers kunnen online bij de belangrijke bestanden en alle software die in de dagelijkse praktijk nodig is – van de complete ERP voor boekhouding tot logistiek – draait niet langer lokaal, maar online vanuit de cloud.

Office 365 en integratiemogelijkheden

Microsoft wordt steeds belangrijker voor die virtuele werkplek. Met Office 365 weet Microsoft – samen met service providers die ondersteuning bieden – vele bedrijven de overstap te laten maken naar de cloud. Volgens cijfers die Business Insider eerder dit jaar publiceerde zou het pakket van bedrijfsprogramma’s al de meestgebruikte zakelijke cloudapplicatie zijn en daarmee Salesforce en Google voorbijstreven.

Voor de eindgebruiker zijn de vele integratiemogelijkheden wellicht nog belangrijker dan de alom bekende schaalvoordelen van de cloud: goede cloudapplicaties zijn zo ontwikkeld dat ze met elkaar kunnen communiceren en integreren.

Vanuit Office 365 is er natuurlijk de directe link met SharePoint voor online samenwerking in teams, OneDrive voor bestandsuitwisseling en -synchronisatie en Lync, Skype en Yammer voor communicatie. Maar specifieker voor marketeers en salesafdelingen zijn er vele samenwerkingen met CRM- of aanverwante oplossingen. Kleinere oplossingen als Insightly, Zoho en Mailchimp zijn te koppelen, maar de samenwerking met Salesforce – waarvan wordt gezegd dat Microsoft het wil overnemen – wordt ook steeds hechter.

Customer Relations Management

Bijna de helft van alle applicaties voor relatiebeheer is nu al ontwikkeld voor de cloud, zo becijferde Gartner recent. Voor veel sales agents geldt echter dat zij een groot deel van de dag in hun inbox en agenda doorbrengen. Het is dan ook te hopen en verwachten dat andere ontwikkelaars die het werk van de sales agent makkelijker willen maken, zorgen dat programma’s zich in toenemende mate vanuit de inbox laten bedienen.

Microsoft zelf zit niet stil. Hoewel het met de applicatie Dynamics nu nog maar 6 procent aandeel heeft in de CRM-markt – Salesforce bezit het dubbele – hoopt Microsoft, door de software een onderdeel te maken van een ‘totaalpakket’, dat het zakelijk gebruik toeneemt. Zo’n totaalpakket moet bijvoorbeeld voor marketeers en verkopers een ‘systeem van intelligentie’ worden, zoals Microsoft dat noemt. In plaats van een applicatie met één specifiek doel moet Office 365 een strategische tool zijn van waaruit al het werk – zoals leadgeneratie – uit te voeren is.

Nieuw aan deze integratie is bijvoorbeeld de vervlechting van CRM en Outlook – de bekende e-mailoplossing van het bedrijf. Zo is iedere inkomende e-mail verrijkt met contextuele informatie over de (lead)geschiedenis, cases en nieuwe mogelijkheden. De CRM-oplossing zelf is weer gekoppeld aan OneNote waarmee notities in tekst, video, spraak en spreadsheets worden bijgehouden in bijvoorbeeld een sales opportunity.

Omdat Excel en Power BI -‘business intelligence’ voor dataverwerking – met Dynamics communiceren is er direct een analyse te maken van sales performance, gestelde doelen en financiële vooruitzichten. De koppeling met een oplossing voor marketing automation zoals Marketo kan voor de nodige geautomatiseerde marketingondersteuning zorgen in het verkoopproces.

Nieuwe ontwikkelingen

Met de integratie van cloudapplicaties ontstaat een raamwerk waarmee marketing en sales tot efficiënter werken en innovatie kunnen komen. De tussen apparaten uitgewisselde informatie, ofwel internet of things, vindt zo bijvoorbeeld zijn weg naar het ERP.

Begin deze maand is Dynamics 2016 aangekondigd en moet nog voor het einde van het jaar beschikbaar zijn voor gebruik. De gegevensuitwisseling tussen CRM, Excel en Outlook is volgens de makers nog verder ontwikkeld. In november worden meer details verwacht over nieuwe ontwikkelingen in ‘business intelligence.’

Twee maanden gratis Office 365 proberen

Office 365 is nu twee maanden gratis en vrijblijvend te proberen via Internedservices.

Kies uw pakket en ontvang Office 365 2 maanden gratis