Alles over het belang van een snelle webomgeving

Volgens KISSmetrics verwacht bijna de helft van de webgebruikers dat een site in twee seconden of minder laadt. Het is zelfs zo dat bezoekers de neiging hebben om sites te verlaten die niet binnen drie seconden laden. 79% van de online shoppers die moeite hebben met site performance, zal niet terugkeren naar de webwinkel, en ongeveer 44% van hen zou vrienden zelfs vertellen over de slechte ervaring.

Hoe is het met uw webomgeving gesteld?
snelle-webomgeving-belangrijk-blog

Snelheid en zoekmachines

De snelheid van de website is een van de onderdelen die Google gebruikt om de ranking van websites te bepalen. Een snelle site wordt door Google hoger weergegeven dan tragere sites. Snelheid is één van de meer dan tweehonderd signalen die Google gebruikt om pagina’s te ranken, dus de impact van snelheid op zoekresultaten lijkt redelijk mee te vallen.

Snelheid en conversie

Maar een tragere website is killing voor conversie. Webgebruikers haken vroegtijdig af, klikken niet door en verliezen zelfs het vertrouwen in producten en diensten. Uit onderzoek is gebleken dat een vertraging van 1 seconde 7% conversie kost. Een bedrijf dat online € 500 omzet per dag en een vertraging heeft van 3 seconden, heeft een conversieverlies van dik € 37.000 op jaarbasis.

Heeft u al eens gemeten hoe uw website ervoor staat en wat de reactiesnelheid is? Gebruik een van deze handige websites of tools om hier meer inzicht in te krijgen:

Verbeteren van de snelheid

De snelheid van de website kunt u op veel manieren verbeteren: aan de browserkant en aan de hostingkant.

Hier vindt u een paar handige en eenvoudig uitvoerbare tips om de snelheid van uw website aan de browserkant te verbeteren:

Volgorde inladen CSS en Javascripts

Als een browser alle CSS-stylesheets heeft ingeladen, kan deze beginnen met het opbouwen van uw website. Maar als hier nog andere content tussen zit, zoals Javascript, moet hij wachten tot deze is ingeladen en kan hij daarna pas beginnen met opbouwen. Laat de andere content daarom als laatste inladen.

Definieer de grootte van de afbeeldingen

Om de browser te ontlasten, kunt u de afbeeldingen een vaste maat geven. Hierdoor weet de browser al precies hoe groot deze worden en hoe de content eromheen moet komen te staan. Wanneer de maat flexibel is, moet de browser daar ook rekening mee houden en kost dat rekentijd.

Voeg altijd een favicon toe

De browser zoekt altijd naar een favicon. Als u die niet hebt, genereert u op de webserver een foutmelding, elke keer weer. Als u een favicon heeft, dan opent de browser die, cachet hem, en vervolgens krijgt u geen nieuwe verzoeken meer op uw platform.

Verdeel uw requests over verschillende subdomeinen

Een browser kan maar een beperkt aantal requests per subdomein tegelijk doen. Als u veel content moet inladen, is dat dus een beperking. Door uw content vanaf meerdere subdomeinen in te laden (die wel dezelfde bron hebben), wint u snelheid.

En met deze tips kunt u de snelheid optimaliseren aan de hostingkant:

Maak gebruik van caching

Als u veel statische bestanden gebruikt, kunt u enorm veel voordeel halen door deze vanuit een cache te laten laden. De belasting van uw hostingplatform en webservers neemt hierdoor af en het vertonen van die bestanden gaat bovendien supersnel. U kunt bijvoorbeeld Varnish overwegen als cachingserver die voor uw webservers gaat draaien.

Optimaliseer uw webserver

De webserver doet uiteindelijk het zware werk, dus denk goed na over het type webserver dat u gaat gebruiken en de optimalisaties die u hieraan doorvoert. Heeft u een webserver nodig met alle opties en features, of kunt u ook uit de voeten met een lichte webserver, zoals Nginx of Lighttpd? Kijk ook eens naar de ‘keep alive’-instellingen.

Tune uw databaseserver

Als uw website gebruikmaakt van een database, is de kans groot dat die uiteindelijk voor vertraging zal zorgen. Denk daarom goed na over de opzet van uw database, de query’s en vooral: de optimalisatie van uw databaseserver. U kunt hier met caching ook enorme snelheidswinst boeken en het is redelijk eenvoudig in te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Redis of Memcached.

Conclusie

De optimalisaties aan de browserkant zijn eenvoudig door te voeren en ze kunnen u al net dat snelheidsvoordeel opleveren dat u nodig heeft om de conversie te verhogen en de gebruikerservaring te verbeteren.

Bent u echter op zoek naar serieuze snelheidswinst, dan ontkomt u er niet aan om goed te kijken naar het hostingplatform waarop uw website of applicatie draait, en naar alle individuele bouwstenen hiervan. De tijd die u nu investeert in het goed laten ontwerpen en configureren van het hostingplatform, verdient u uiteindelijk in veelvoud terug. U bespaart kosten door het in één keer goed te doen, waardoor u niet naderhand het hostingplatform alsnog moet verbouwen. En u pakt de conversie mee die u zou missen als uw website niet meer snel genoeg is.

Op zoek naar advies?

Wilt u eens onafhankelijk laten kijken naar de snelheid en performance van uw website en een advies over de eventuele optimalisatieslagen die mogelijk zijn? Vul dan het onderstaande contactformulier in wij helpen u verder.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.