Fraude met domeinnamen

Bij Internedservices krijgen wij geregeld vragen van klanten die telefonisch of per e-mail benaderd zijn over hun domeinnaam of een domeinnaam die daarop lijkt. Ze krijgen een aanbieding om een domeinnaam te registreren tegen een veel te hoog tarief, of een nota voor diensten die ze niet hebben afgenomen. Het zijn voorbeelden van fraude. Hoe herkent u pogingen tot fraude en wat doet u als het u overkomt?

Een bedrijf zet u onder druk om een domeinnaam te registeren

Misschien heeft u dit al eens meegemaakt, want het komt vaak voor: een onbekend bedrijf belt u en beweert dat iemand anders uw domeinnaam wil registreren, maar dan met een andere extensie. Het bedrijf zegt dat het verplicht is om u te benaderen bij dergelijke registraties, om u de mogelijkheid te geven deze domeinnaam zelf te registreren. Het bedrijf biedt u aan om de domeinnaam te registreren, maar vraagt daarvoor een vaak veel hoger bedrag of laat u een contract afsluiten voor een veel langere periode dan andere providers.

Wij adviseren om niet in te gaan op dit soort aanbiedingen, maar contact op te nemen met ons. De kans is namelijk bijzonder groot dat het bedrijf u onder druk probeert te zetten om snel een veel te dure domeinnaam te kopen, omdat anders een andere partij die zogenaamd voor uw neus zou wegkapen. Registrars zijn in werkelijkheid helemaal niet verplicht om u te bellen als iemand een soortgelijke domeinnaam wilt registreren − het is dus een smoes.

Dit soort praktijken kunt u makkelijk herkennen als u weet waar u op moet letten:

  • U wordt ongevraagd benaderd via telefoon, post of e-mail door een bedrijf dat u niet kent en over een dienst die u niet afneemt.
  • De persoon geeft liever niet zijn of haar naam, of geeft een valse naam op.
  • Het bedrijf heeft geen of een zeer slechte website.
  • De persoon geeft aan voor een bedrijf te werken, maar geeft een heel andere naam op als u om de website vraagt.
  • De domeinnaam waar het over gaat, is in werkelijkheid nog vrij.

Laat u niet onder druk zetten en neem geen overhaaste beslissingen. Twijfelt u, vraag dan of het bedrijf op een later moment wil terugbellen. In de tussentijd kunt u een aantal zaken controleren:

  • Kijk op websites zoals fraudehelpdesk.nl of er een vermelding is van het betreffende bedrijf.
  • Typ de naam van het bedrijf in op Google en zie wat u over het bedrijf kunt vinden. Als het een bedrijf is dat wel vaker misleidt, dan is hier veel over te vinden op internet.
  • Controleer of de domeinnaam waar de persoon het over heeft nog beschikbaar is, via https://shop.is.nl/domain. Hier kunt uw domeinnaam controleren en zien welke extensies nog beschikbaar zijn.

Belangrijk om te weten

Internedservices werkt niet samen met andere bedrijven die contact met u opnemen voor het registreren van domeinnamen. Al het contact verloopt via Internedservices zelf. Als u een domeinnaam bij ons hebt geregistreerd en een ander bedrijf benadert u hierover, weet u dus dat het fraude betreft.

U ontvangt een spooknota

Naast de mensen die de telefoon pakken en u bellen, zijn er ook personen die u liever minder persoonlijk misleiden. Zij doen dat bijvoorbeeld via een zogenoemde spooknota.

Een spooknota is een misleidende aanbieding voor bijvoorbeeld een domeinnaamregistratie, een zoekmachinevermelding of een contributie. Het gaat hierbij om een aanbieding die eruitziet als een factuur. Hiermee probeert de misleider een betaling uit te lokken. Vaak geven deze spooknota’s de indruk dat het om een verlenging gaat.

Spooknota’s worden in grote hoeveelheden verzonden. Meestal gaat het om bedragen tussen de € 10 en € 250. De fraudeur gokt erop dat de ontvanger niet goed oplet en betaalt, omdat het een relatief klein bedrag is.

Als u de kleine lettertjes van een spooknota leest, komt u erachter dat de brief geen factuur is, maar een offerte. Er is dus helemaal geen betaalverplichting. Check een onbekende nota dus altijd goed voordat u betaalt. Vermoedt u fraude, controleer dan altijd of dit inderdaad een dienst is waarvoor u een overeenkomst hebt gesloten en betaal niet blind een factuur waarvan u niet zeker bent.

Heeft u zelf een spooknota ontvangen? Dan kunt u dat melden via een van de volgende websites:

Fraude meldpunt
Fraude helpdesk

Eerder hebben wij een blogartikel over spookfacturen naar hostingbedrijven geschreven.