ICANN regels voor registratie domeinnaam aangepast

De regels rondom het registreren van een domeinnaam zijn gewijzigd. Deze wijziging is ingegaan per 1 december 2016 en ICANN (het overkoepelend orgaan voor domeinregistraties) controleert de uitvoering. De belangrijkste wijziging is dat het opgegeven e-mailadres bij het domein werkt en in gebruik is. Als de gegevens niet juist zijn, dan kan uw domein uitgezet worden. Wij adviseren u daarom dringend om dit te controleren.

Is dit voor mij interessant?

Dit is voor u interessant als u een domeinnaam heeft geregistreerd of dat wil gaan doen.

Waarom stuurt Internedservices mij dit?

Internedservices vindt het belangrijk haar klanten te wijzen op relevante wijzigingen in regelgeving.

Zijn er kosten verbonden aan het wijzigen van mijn gegevens?

Het wijzigen van uw gegevens is gratis, tenzij u uw bedrijfsnaam bij de houdergegevens van uw domein wil wijzigingen. Dan zijn daar kosten aan verbonden. Dat verschilt per extensie.

Heeft u heel veel domeinen en wilt u deze niet allemaal zelf controleren en wijzigingen? Dan kunt u Internedservices vragen om een bulkwijziging te doen. Hieraan zijn wel kosten verbonden. Neemt u hiervoor contact op met het Sales Service Center via sales@internedservices.nl of 0299- 476 185.

Waarom moet ik mijn gegevens controleren? Internedservices heeft mijn contactinformatie toch?

De houdergegevens van een domein en contactgegevens van u als onderneming hoeven niet altijd hetzelfde te zijn. Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld een ander mailadres  voor hun domeinnamen dan het facturatie of technisch contactpersoon. Daarom heeft Internedservices ook geen automatische koppeling tussen die twee gegevens. Als u uw contactgegevens wijzigt, dan wijzigen uw houdergegevens dus niet automatisch. In het verleden werd hierop niet gecontroleerd door ICANN. Per 1 december 2016 is dat veranderd.

Wat is er precies gewijzigd?

Recent heeft de ICANN (het overkoepelend orgaan domeinregistraties) een aantal wijzigingen doorgevoerd in de procedure rondom domein verhuizingen en het wijzigen van houdergegevens. De wijzingen hebben betrekking op alle zogenaamde gTLD’s voor de niet land-gerelateerde domeinen.

Zoals u wellicht weet is juiste en volledige domein contactinformatie erg belangrijk. De richtlijnen van ICANN zijn bedoeld om correcte en up-to-date informatie in de WHOIS data van een domeinnaam te borgen. Om een “100% score” na te kunnen streven heeft de ICANN besloten om per 1 december 2016 een nieuwe wijziging aan te brengen in de Transfer Policy.

Als uw gegevens niet kloppen, kan ICANN uw domein dus niet verifiëren. Dat is belangrijk als u uw domein wilt verhuizen of gegevens zoals uw bedrijfsnaam wilt aanpassen.

Het komt er in grote lijnen op neer dat wanneer u een voornaam, achternaam, bedrijfsnaam of e-mailadres wijzigt in de houdergegevens van een domeinnaam, al deze wijzigingen per e-mail moeten worden gevalideerd. De ICANN eist namelijk dat deze gegevens kloppen en controleert hierop middels een zogeheten WDRP e-mail. Dit bericht is een herinnering om ervoor te zorgen dat de WHOIS informatie up-to-date is conform de Whois Data Reminder Policy.

Wijziging 1: Gedurende de validatieperiode van 60 dagen kunt u de domeinnaam niet verhuizen. Deze 60 dagen blokkade wordt momenteel al toegepast na een nieuwe registratie of verhuizing, en dus m.i.v. 1 december 2016 ook na een (houder)wijziging.

Wijziging 2: ICANN kan actief gaan controleren of uw gegevens kloppen.

In de praktijk

In de praktijk zou u hier hinder van kunnen ondervinden wanneer u een domeinnaam wilt wijzigen. Vaak komen wij er tijdens een wijziging achter dat het e-mailadres niet (meer) klopt. Een wijziging dient te worden bevestigd op het e-mailadres van de domeinnaamhouder.

Wanneer het e-mailadres niet meer werkt dan dienen er formulieren ingevuld te worden om de wijziging alsnog uitgevoerd te krijgen. Dit kost heel veel extra tijd van u en van ons en zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat u niet meer op tijd bent met verhuizen.

Als ICANN daadwerkelijk actief gaat controleren of uw gegevens kloppen en u niet tijdig reageert op de verificatiemail, dan kan uw domein geblokkeerd worden.

Wat moet u doen?

Als houder van een domeinnaam dient u ervoor te zorgen dat alle nieuwe orders (dit zijn ook verhuizingen en overdrachten) met de juist contactgegevens worden besteld. Ook voor bestaande domeinen verzoeken wij u wijzigingen aan te passen zodat alle contact data accuraat zijn.

Wij helpen u daarbij door in onze webshop daar aanwijzingen voor op te nemen.

Daarnaast moet u eenmalig controleren of uw gegevens juist staan bij al uw domeinen en indien nodig wijzigen. Gaat u verhuizen, wijzigt uw mailadres of uw bedrijfsnaam, denkt u er dan aan deze wijzigingen ook aan Internedservices door te geven.

Stappenplan voor controle en wijzigen

Controleren en wijzigen van uw gegevens

U kunt uw gegevens controleren en wijzigingen door de volgende stappen te volgen:

1: Ga naar mijn.is.nl en log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord

2: Ga naar producten en kies voor Domeinen en Webhosting

3: Kies vervolgens voor een domeinnaam

4: Kies voor Domeinhouder. Onder Registrant gegevens ziet u de gegevens die wij voor u hebben geregistreerd. In sommige gevallen kunt u deze gegevens direct in de portal wijzigen. Indien u de wijziging niet door kan voeren, volgt u dan de volgende twee stappen:

A: Kies voor Support in de menu balk

B: Vul het ticket in met de volgende standaard tekst aangevuld met u informatie:

Onderwerp: ICANN

Mijn gegevens kloppen niet. Het moet zijn:

Domeinnaam:

Bedrijfsnaam:

Adres:

Postcode:

Plaats:

E-mail:

Telefoon:

Aanvullende FAQ;s en gerelateerde berichten

Wat is het verschil tussen een Registry, Registrar en Registrant?

Verificatie owner e-mailadres bij domeinregistratie en -verhuizing

ICANN aanpassingen: https://www.icann.org/resources/pages/approved-with-specs-2013-09-17-en#whois-accuracy

Vragen?

Neemt u dan contact op met het Sales Service Center via sales@internedservices.nl of 0299 – 476 185