Meting internetsnelheid

Hoe kun je je internetsnelheid meten?

De snelheid (uitgedrukt in Mbit/s) van je internetverbinding kun je meten via de speedtest op http://kpn.speedtestcustom.com/. Dit is een onafhankelijke speedtest van Ookla.

Het meten van je internetsnelheid moet gedaan worden vanaf je eigen apparaat dat verbonden is via een kabel met de modem. Verouderde apparatuur of apparatuur waarop niet de meest recente updates zijn geïnstalleerd kunnen te lage resultaten geven en moeten niet worden gebruikt. Om de werkelijke snelheid te meten is het noodzakelijk om geen andere diensten te gebruiken die gebruik maken van data (Interactieve TV, bellen, downloaden, browsen etc.). Deze diensten zijn van invloed op de gemeten snelheid en dienen dus uitgeschakeld te blijven tijdens de meting.
Om een realistisch beeld van de internetsnelheid te krijgen is het noodzakelijk om minimaal 10 metingen te doen binnen een tijdspanne van minimaal 3 tot maximaal 7 dagen met in ieder geval een uur tussen elke afzonderlijk meting. Zorg ervoor dat je verbonden bent via een kabel en niet via WiFi, dat de Interactieve TV ontvangers uitgeschakeld zijn en ook dat andere apparaten die data verbruiken uitgeschakeld zijn. Noteer het tijdstip, datum en de uitkomst van de meting.

Wat kan ik van mijn Internetsnelheid verwachten?

Type snelheidUitlegMeten
Geadverteerde download- en uploadsnelheidDe maximale tot internetsnelheid zoals gecommuniceerd  o.a. op de website en in de webshop behorende bij de gekozen verbindingDe geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je verbinding, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.
Maximale download- en uploadsnelheidDe maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op een adres eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst90% van de maximale snelheid moet tenminste in 1 van de 10 uitgevoerde metingen gemeten worden
Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheidHoger dan 85% van de maximale download- en uploadsnelheidDe normaliter gemeten snelheid moet in 8 van de 10 metingen gehaald worden
Minimale download- en uploadsnelheidHoger dan 75% van de maximale download- en uploadsnelheidDe minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn

Wat als je de snelheid niet haalt?

Het niet behalen van de te verwachten snelheid kan verschillende oorzaken hebben. Die oorzaken kunnen zowel zijn dat de metingen niet conform het bovenstaande zijn gedaan, als bijzondere omstandigheden in de infrastructuur (bijv. door eerder opgetreden kabelbreuken of andere technische omstandigheden) die ervoor zorgen dat de te verwachten snelheid niet wordt gehaald. Neem in dat geval contact op met onze klantenservice. We kunnen dan onderzoeken wat de oorzaak is en of die kan worden verholpen, of dat een ander abonnement mogelijk beter past.

Zit je bij een andere aanbieder en heb je een lage snelheid?

Bestel dan direct sneller internet en bekijk het overzicht van beschikbare verbindingen.