Hanselman Groep

De Hanselman Group bestrijkt de gehele schadecirkel: van taxaties tot expertise bij schade, van claims tot risicomanagement. Dit doen zij voor het bedrijfsleven, de assurantiewereld en overheden. In Nederland, Europa en zelfs daarbuiten. Speerpunten zijn Transport & Techniek en bouwnijverheid. Voorbeelden zijn de Amsterdamse Noord/Zuidlijn en de Groningse aardbevingsschade. Van gebroken vaas tot nationale ramp: zo groot is het spectrum. Hanselman is sinds de start in 1984 uitgegroeid naar een 5e positie op de nationale markt, direct achter de grote internationale expertise-organisaties. Een stukje Hollands Glorie in de professionele wereld van de schade-expertise.

De Business Case

  • Koploper zijn is iets anders dan koploper blijven. Dat weet Edwin Hanselman, naamgever en directeur-grootaandeelhouder van Hanselman Groep schade-experts, als geen ander.

    Toen hij tijdens de recente crisisperiode terugkeerde in de directie kon hij meteen ‘vol aan de bak.’ De IT-omgeving bleek sterk verouderd en moest worden vervangen. En hoewel die transitie nog in volle gang is zegt hij nu al: “Hoe hebben we ooit zonder de cloud kunnen werken?

    In augustus 2013 kwam Hanselman Groep net uit een lastige periode en was het tijd om te bouwen aan een nieuwe richting. Met nieuwe professionals, zoals financieel directeur Jan Pater, die automatisering in zijn portefeuille kreeg. “Niet alleen omdat wij in een sterk verouderde omgeving zaten”, vertelt hij. “We telden drie verschillende administratieve organisaties, het gevolg van eerder aangekochte bureau’s waarbij alleen managementintegratie was toegepast. Daarnaast stond ons eigen serverpark op een huurlocatie elders, terwijl onze IT-mensen op het hoofdkantoor in Oosterbeek zaten.”

  • Pater vervolgt: “Het serverpark, zo langzamerhand ‘houtje-touwtje’, moest verplaatst worden naar het datacenter van Telecity (tegenwoordig Equinix) in Amsterdam. Door die verhuizing zijn we met KPN Internedservices in contact gekomen. Een hele geruststelling dat professionele organisaties ons adviseerden, want het was voor ons wel een open hartoperatie. Maar die verliep zonder complicaties. De serververplaatsing werd tot op de minuut gecoördineerd, getest en dubbel getest”.

    Marco Greven, Senior Client Business Manager bij Internedservices, was erbij: “Binnen 12 uur was het complete serverpark over vanuit Rotterdam. En alles werkte ook weer, uiteraard niet onbelangrijk…”

    Na de ‘lift and shift’ naar de veilige omgeving bekeek Hanselman Groep in alle rust de verdere stappen. De focus werd gericht op een cloudplatform (Platform as a Service: PaaS) en een connectie naar een branchegerichte cloudapplicatie (Software as a Service: SaaS), onder één hoofdaannemer.

  • “Automatisering kan fragiel zijn, dan moet je kunnen terugvallen op de specialisten.”

    – Edwin Hanselman, Directeur-grootaandeelhouder

  • De Oplossing

    Bij de ontwikkeling van het cloudplatform kwam AllSolutions in beeld, ook een klant van Internedservices, die het hele stuk automatisering qua functionaliteit kon oppakken. Op deze manier kon er snel geschakeld worden. Edwin Hanselman: “Internedservices had de beste prijs-kwaliteitsverhouding en het voordeel dat zij ook de oplossingen van AllSolutions vanuit hun datacenter aanboden. In onze optiek een 1+1=3 formule gelet op onze eisen en wensen.”

    Jan Pater: “Het allerbelangrijkste is de schaalbaarheid van deze cloud-oplossing. We nemen diensten af naar gebruik, heel flexibel wat betreft kosten en beheersbaarheid. We zijn nu in een paar maanden tijd van 69 naar meer dan 80 personen gegroeid. We kozen voor de online werkplekken van de DeskHub-oplossing zodat we met thin clients kunnen werken. Maar met welk device je ook werkt, als je internettoegang hebt kun je bij je eigen werkomgeving. Des te belangrijker omdat een deel van onze dienstverlening zich buiten ‘in het veld’ afspeelt.

    Een voorbeeld: bij geselecteerde gebouwen moeten foto’s genomen worden. Dat kan met je iPad maar het moet wel geüpload worden naar de dossiers. Als die zich in de cloud bevinden kun je er à la minute bij. Ook de bewoner van wie een woning wordt opgenomen heeft dan toegang tot zijn eigen dossier. Hier versla je echt de concurrentie mee.”

  • Het Resultaat

    Over concurrentie gesproken: “Snelle informatieoverdracht, anytime anyplace anywhere, daar werken we naar toe. Aan die snelheid kan een verzekeraar de uitkeringstermijn koppelen: hoe sneller hij weet of een schade gedekt is des te sneller kan hij uitbetalen, dat onderscheidt hem van de concurrent”, aldus Edwin Hanselman.

    Om deze positie te bereiken is een goede samenwerking van cruciaal belang. Hoe wordt dat ervaren? Pater: “Met volle tevredenheid, ik ben niets dan lovend over de wijze waarop het gaat: de snelheid, maar ook het reageren als er iets is. We zijn enkele keren tegen een issue aangelopen, kloppen dan aan en het wordt meteen opgepakt. Dan zijn de lijnen heel kort, tot de directeur aan toe.”

    Hanselman is klaar voor de toekomst. “We willen nu met de samenwerkende partijen kijken naar verdere automatiserings-oplossingen. Een belangrijk punt is de opslag-capaciteit. Moet je alles online hebben, in de cloud, of zet je delen offline? Hoe kun je hier flexibel mee omgaan, dat is dus een vraag die er al ligt.”

    Greven: “Over die opslag zijn wij nu al in overleg om met elkaar een slimme oplossing te bedenken. Juist door deze vragen vanuit de markt moeten wij continu bekijken hoe wij hierop kunnen inspelen. Zo blijven we onze klanten, dus ook Hanselman, steeds positief verrassen.”

    Lees het hele interview in ons magazine
  • Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf?

    Daan Hoeksema

    Bel Daan Hoeksema – Senior Cloud Business Advisor
    Bent u enthousiast geworden over deze case en benieuwd hoe we dit voor uw organisatie kunnen realiseren? Mail Daan of bel hem op 06 – 12 442 341. U kunt ook onderstaand formulier invullen, dan neemt hij contact met u op.