Provincie Zeeland

Om te komen tot een kwalitatief goede dienstverlening die beter aansluit bij haar huidige en toekomstige behoefte, besloot de Provincie Zeeland de hosting van de websites en bijbehorende governance applicaties extern te beleggen. Dit brengt niet alleen de overheid dichter bij de burger, maar vooral de burger dichter bij de overheid.

De Business Case

  • Erwin Wondergem, beleidsadviseur bij de afdeling Informatiebeheer en Automatisering: ”Vanaf medio 2004 is de digitalisering van overheidsdienstverlening echt op gang gekomen. Vaak aan de hand van allerlei actieprogramma’s en de doelstellingen van het programma Digitale Overheid 2017. Doelstelling is uiteindelijk het digitaliseren van onze complete dienstverlening. In het kader hiervan wilden we een Europese Aanbesteding naar de markt brengen.

  • Maar zowel de markt als de technologie bleek zo enorm veranderd dat wij geen zicht meer hadden op wat wij de markt moesten vragen. Daarom hebben wij de markt voorgelegd: help ons om ervoor te zorgen dat we 24/7 online zijn, de dienstverlening kunnen aanbieden zoals afgesproken, dat het veilig is en dat continuïteit gewaarborgd is, ook van ons bedrijfsproces. Wij vroegen de markt bovendien om met een bewezen oplossing te komen.”

  • “De Provincie Zeeland zocht een partner die innovatief meedenkt en dat is KPN Internedservices absoluut.”

    – Erwin Wondergem, beleidsadviseur bij de afdeling Informatiebeheer en Automatisering Provincie Zeeland

  • De Oplossing

    KPN Internedservices heeft op basis van de wensen van de Provincie en een eerder bewezen oplossing voor een andere overheidsorganisatie een concept uitgewerkt. Daan Hoeksema, Senior Account Manager bij Internedservices: “In ons ontwerp worden de websites van de Provincie gehost op basis van een redundant ingericht platform dat virtueel is opgezet over meerdere datacenters. Hiermee verkrijgt de Provincie een hoge beschikbaarheid van 99,99% en wordt alle data veilig opgeslagen in Nederland. Ook de security-maatregelen zoals anti-DDoS methodieken, firewalling en Intrusion Detection Systemen konden we als bewezen oplossing ‘hergebruiken’.”

    Wondergem: “Een beschikbaarheid van 99,99% is natuurlijk heel mooi. Als een datacenter zou uitvallen – wat overigens nog nooit gebeurd is, zo geeft Hoeksema aan – is de applicatie nog wel beschikbaar. Met dit soort vernieuwende concepten timmert Internedservices in Nederland aardig aan de weg. Het geeft niet alleen een veilig gevoel maar biedt ook garantie op je beschikbaarheid. De Provincie Zeeland zocht een partner die innovatief meedenkt en dat is Internedservices absoluut. Zij hebben bijvoorbeeld samen met een groot aantal partners een DDoS-wasstraat opgezet waar wij indien nodig gebruik van mogen maken. Dat is echt meedenken. Ook hebben zij een partner bijgeschakeld voor de onderdelen waarvan zij zelf te weinig expertise in huis hebben. Hun dienstverlening houdt niet op bij de voordeur, maar Internedservices blijft wel altijd single point of contact.

  • Het Resultaat

    Wondergem: “De expertise die wij zoeken ligt bij de opdrachtnemer. Zij bieden het product aan en begeleiden ons in de transitie, dat heeft er mede toe geleid dat de implementatie erg goed is verlopen. We zijn nu operationeel en moeten alleen nog de stekker trekken uit onze oude omgeving.

    Internet heeft drempels weggenomen en de burger dichter bij de overheid gebracht”, besluit Wondergem. “Ik vroeg me jaren geleden weleens af: hoe krijgen we de oudere generaties hierin mee? Maar ik zie mensen van 80+ gewoon met een iPad internetbankieren. En het loket sluit niet meer om vijf uur. Via een website kun je gewoon op zaterdagavond terecht.”

  • Bekijk andere cases

  • Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf?

    Daan Hoeksema

    Bel Daan Hoeksema – cloud specialist

    Bent u enthousiast geworden over deze case en benieuwd hoe we dit voor uw organisatie kunnen realiseren? Mail Daan of bel hem op 06 – 12 442 341. U kunt ook onderstaand formulier invullen, dan neemt hij contact met u op.