Van Spaendonck

Van Spaendonck is opgericht in 1919 als een onderneming ‘van en voor het bedrijfsleven’. Organisaties met elkaar verbinden in het belang van succesvol ondernemen. In 2003 zijn ze begonnen met het ontwikkelen van nieuwe applicaties die via internet werden aangeboden. Dit resulteerde in de lancering van Loket.nl in 2005: een online applicatie die de salarisadministratie van bedrijven verzorgt. Inmiddels wordt loket.nl gebruikt door meer dan 600.000 werknemers en 200 accountantskantoren. En er is nog steeds sprake van gestage groei.

De Business Case

  • Erik Snels, Manager Product Development and Consultancy: “We waren het eerste bedrijf dat de salarisadministratie aanbood. Al snel realiseerden we ons dat de groei eisen zou stellen aan schaalbaarheid en performance. En dus zochten we contact met KPN Internedservices. Wij konden de hosting niet zelf doen. Wij zijn goed in het ontwikkelen van salarissoftware, Internedservices is goed in hosting en infra-

  • structuur. Vanwege de groei in de markt stellen wij hoge eisen aan de host met betrekking tot schaalbaarheid, beschikbaarheid en beveiliging”. Salarisverwerking moet goed en op tijd gebeuren, de performance moet hoog zijn. En uiteraard mogen er geen gegevens verloren gaan.

  • “Wij zijn goed in het ontwikkelen van salarissoftware, Internedservices is goed in hosting en infrastructuur.”

    – Erik Snels, Directeur Van Spaendonck Services (r)

  • De Oplossing

    Vanwege de hoge eisen met betrekking tot schaalbaarheid, beschikbaarheid en beveiliging is alles dubbel uitgevoerd. Van Spaendonck maakt gebruik van twee geheel redundante datacenters bij Internedservices. Als het ene datacenter uitvalt, kan het andere doordraaien. De datacenters zijn over twee locaties verdeeld. De back-up op een derde locatie. Snels: “Vroeger was je weliswaar geen gegevens kwijt als er een datacenter uitviel, maar kostte het twee dagen om de boel weer op orde te krijgen. Nu is dat niet meer acceptabel. We willen dat je er niets van merkt.”

    Lees de hele Van Spaendonck case
  • Het Resultaat

    Snels: “We hebben onze applicaties allemaal zelf ontwikkeld, ze zijn op de Nederlandse wetgeving georiënteerd. Omdat die continu verandert, is het handig dat we online aanpassingen kunnen doen. De klant heeft geen omkijken naar de IT, hoeft geen update te installeren. En de software is altijd en overal beschikbaar. De flexibiliteit is enorm toegenomen. We zijn 24/7 beschikbaar”.

    De samenwerking tussen de twee bedrijven loopt al de nodige jaren en het is net een huwelijk. “We bedienen tweehonderd accountants-kantoren en het aantal gebruikers loopt in de tienduizenden. Als er iets niet beschikbaar is, weten we het meteen. Sinds we in september 2011 de virtualiseringsslag hebben gemaakt en alles redundant is, is er sprake van vrijwel 100% beschikbaarheid”. Die redundantie in datacenters is uniek voor dit segment.

  • Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf?

    Daan Hoeksema

    Bel Daan Hoeksema – Senior Cloud Business Advisor

    Bent u enthousiast geworden over deze case en benieuwd hoe we dit voor uw organisatie kunnen realiseren? Mail Daan of bel hem op 06 – 12 442 341. U kunt ook onderstaand formulier invullen, dan neemt hij contact met u op.