World Freight Company International (WFCI)

Het Franse World Freight Company International (WFCI) is gespecialiseerd in cargo management en is een mondiale hoofdrolspeler geworden door overnames. De organisatie opereert momenteel in 61 landen en werkt samen met bijna 12.000 expediteurs en meer dan 200 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. De verschillende disciplines van de onderneming zitten verspreid over de wereld. Zo zetelt het financieel management op Schiphol, terwijl de automatiseringsafdeling in Parijs, op Schiphol en in Zurich is gevestigd. “Dat dit zo verspreid zit, is veroorzaakt door het grote aantal overnames dat we de afgelopen jaren hebben gedaan”, aldus Sébastien Gateau, Group IT director van de onderneming.

De Business Case

  • Die snelle op overnames gestoelde groei zorgde er wel voor dat er op bepaalde gebieden een overlap begon te ontstaan en er veel systemen zoals mailclients naast elkaar draaiden. De hele automatisering was toe aan een upgrade. Gateau: “We kregen vorig jaar een nieuwe investeerder aan boord.”

  • “Die eiste van ons dat we onze automatisering zouden reorganiseren en met een systeem zouden gaan draaien. Als verantwoordelijke voor het hele automatiseringsproces ben ik me in de materie gaan verdiepen en begreep al snel dat we naar de cloud moesten overstappen. Te beginnen met Office 365 voor de werknemers.”

  • “We zien KPN Internedservices niet primair als onze externe IT-leverancier. Ze zijn ook in zeer belangrijke mate onze adviseur.”

    – Sébastien Gateau, Group IT director WFCI

  • De Oplossing

    Gateau ging aan tafel met Microsoft in Parijs. Daar kreeg hij een aanbod dat niet interessant genoeg was voor WFCI. Tegen een weliswaar zeer aantrekkelijke prijs zouden in een keer alle licenties (een kleine 1000) moeten worden afgenomen, terwijl de gekozen strategie was om Office 365 geleidelijk te implementeren.

    Vervolgens is Ruud Tensen, de IT-manager voor WFCI in Nederland met Microsoft Nederland in gesprek gegaan. Microsoft raadde een tweetal partners aan. Na enkele gesprekken kwam KPN Internedservices als meest geschikte partij uit de bus.

  • Het Resultaat

    Gateau: “We zijn in juni 2015 met het project gestart en hebben nu inmiddels ruim 200 werknemers in Azië en Europa voorzien van Office 365. Medio 2016 zijn dat er 400. En uiteindelijk zullen dat alle bijna 1000 medewerkers wereldwijd zijn.

    Het maakte mij eerlijk gezegd niet uit of we met een Franse, Duitse of Nederlandse partij in zee zouden gaan. Ik ben afgegaan op de informatie van Microsoft Nederland  die kennelijk in Internedservices voor ons een goede partner zag. Het voordeel van werken in de cloud is natuurlijk dat het niet uitmaakt in welk land de server staat. Waar ik primair naar heb gekeken is de kennis en expertise op het gebied van Azure en Microsoft Cloud Platform en daar kwam Internedservices gewoonweg als beste uit. De bedoeling is dat we op korte termijn alle verantwoordelijkheid wat betreft online bereikbaarheid overdragen aan Internedservices. Binnen niet al te lange tijd draait al onze software in de cloud. We zien Internedservices niet primair als onze externe IT-leverancier. Ze zijn ook in zeer belangrijke mate onze adviseur.”

  • Bekijk andere cases

  • Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf?

    Daan Hoeksema

    Bel Daan Hoeksema – cloud specialist

    Bent u enthousiast geworden over deze case en benieuwd hoe we dit voor uw organisatie kunnen realiseren? Mail Daan of bel hem op 06 – 12 442 341. U kunt ook onderstaand formulier invullen, dan neemt hij contact met u op.